hírek
A Komplex tehetségsegítés és tehetséggondozás a Műegyetemen
2024. 09. 30.A Műegyetemen hosszú idő óta magas szinten folyik a kutatói/alkotói képességek általános fejlesztése, az elsőéves hallgatók beilleszkedésének támogatása, a hallgatói öntevékeny körök működésének és a társadalmi-szociális kapcsolatok fejlesztése.
A most befejeződött NTP-HTTSZ-23-A-0004 azonosítószámú projekt kiemelt célja volt egyrészt a kisgyermekes távollét után visszatérő fiatal oktatók-kutatók segítésére felkért tehetséges fiatal mentorok támogassa, másrészt az életpálya tervező workshop sorozat révén, a tehetséges fiatal oktatók és kutatók elsajátíthatták saját karriertervezési folyamatukat (újra)tervezni a design gondokoldás és a pozitív pszichológia alapján.
A Vissza a Tudományba pályázatot elnyert oktatók a publikációs tevékenységeik sikeres elvégzését támogatandó egyetemi mentorokat választottak, így a mentorok képzése is fontos terület, ezért került sor a „Mentorok mentorálása” programelem megvalósítására.
A BME sikeresen megvalósított egy komplex nyelvi és matematikai tesztprojektet, amelynek célja a bejövő elsőéves hallgatók tudásszintjének és képességeinek felmérése volt. Munkatársaink kidolgozták az értékelési kritériumokat, annak érdekében, hogy objektíven és következetesen tudják értékelni a hallgatók teljesítményét, erre a „Komplex nyelvi és matematikai tesztek” alprogramban került sor.
A fiatal oktató-kutató kollégáknak, három életpályatervező kurzus került megrendezésre. A kurzusokra a BME mind a nyolc karáról, az első éves doktorandusztól az egyetemi tanárig érkeztek résztvevők.
A középiskolás pályaorientációs program keretében szervezett laborlátogatásokon a diákok megismerkedhettek a legmodernebb technológiákkal és kutatási projektekkel, ezzel segítve őket abban, hogy megalapozott döntéseket hozhassanak a jövőjükkel kapcsolatban, és felkészüljenek a műszaki felsőoktatás kihívásaira.
A pályázati program keretein belül három nagyobb esemény is megvalósult a BME Tehetségsegítő Tanácsának szervezésében: a Tanári Ankét, amelyre azok a középiskolai tanárok jöttek el, akiknek diákjai a BME-t szeretnék továbbtanuláskor választani. Ezt követően 2024 áprilisában a Magyar Tehetséggondozó Társaság Felsőoktatási Szekciójának ülésére került sor a BME Shay-termében, ahol a hazai felsőoktatási tehetséggondozó szervezetek cserélték ki tapasztalataikat, osztották meg a jógyakorlatokat. Végül ez év júniusában a BME Pécsi Eszter termében a műegyetemi kollégák vehettek részt egy bemutatkozó konferencián, ahol a Tehetségsegítő Tanács mutatta be szerteágazó tevékenységét.
A program keretében egyéb tevékenységekre és beszerzésekre is sor került. Ilyen volt az EduBase oktatási platform beszerzése, alkalmazása a tesztelés során, illetve az eredmények publikálása. Tervezd meg az életed! címmel a pályázat keretében elkészült és nyomtatásra került egy munkafüzet, amely tartalmazza az életpályatervező kurzus főbb gyakorlatait, valamint vezethetőek benne az otthoni feladatok. A kötet elektronikus formában is elérhető.
Az NTP-HTTSZ-23-A-0004 projekt keretében a BME Tehetségsegítő Tanácsa számára új weblap is készült. A weboldal megalkotásánál a kor informatikai elvárásai (reszponzív felület, modern megjelenés), mellett fontos szerepet kapott az is, hogy a Tehetségsegítő Tanács által megszólított valamennyi csoport számára könnyen elérhető információs weboldalt hozzunk létre.A weblap megalkotása során az alkalmazott informatikában tehetséges hallgatókat összefogó Kármán Számítástechnika Szakosztály vett részt együttműködésben a BME Informatikai Igazgatóságával és a BME Kommunikációs Igazgatóságával.
Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság