Ugrás a tartalomra

hírek

„Ami a mérnökkarokon a matek, az nálunk a szövegértés”

2025. 01. 28.
Tanári kar

Középiskolai magyartanárokkal tanácskoztak a GTK oktatói a digitális térrel kapcsolatos tapasztalatokról.

A Magyartanárok Egyesületével közösen rendezett konferenciát nemrég a BME Szociológia és Kommunikáció Tanszéke Diákok az online térben – a magyarórán és azon kívül címmel. Hogy kerül a Műegyetemre egy ilyen esemény, és miért fontos az oktatók számára az együttműködés a hazai magyartanárokkal? – erről kérdeztük az ötletgazda-szervezőt, Bárány Tibor adjunktust, médiakutatót.

Know-how a magyartanároknál

„Ami a mérnökkarokon a matek, az nálunk a szövegértés, és az utóbbi években ezen a téren egyre rosszabbul állunk. A hallgatók egy részénél olyan alapvető kompetenciák hiányoznak, amelyek nélkül kommunikációs szakemberek nem lehetnek meg” – mondta felvetésünkre Bárány Tibor. Mivel az egyetemen rendelkezésre áll egy sor kutatás az internethasználati, olvasási stb. szokásokról, „az oktatási know-how meg a magyartanároknál van, logikus törekvés, hogy tanuljunk egymástól módszereket, cseréljünk tapasztalatokat” – tette hozzá.

A BME és az egyesület által közösen rendezett, immár negyedik konferencián ennek megfelelően sokféle témáról esett szó, a skálán elfért a fordítás és a mesterséges intelligencia használata is.

Tófalvy Tamás – szintén a tanszék oktatója – például „A fahéjas pudingos rúdtól a bántalmazott kiskutyákon át az orosz-ukrán háborúig: tartalomfogyasztási szokások és trendek a magyar Facebookon 2021 és 2024 között” címmel tartotta a konferencia első előadását. Említett néhány érdekes adatot, melyek közül talán nem a legfontosabb, de feltétlenül a legijesztőbb, hogy 

a Facebookot működtető Meta éves árbevétele a magyar állami költségvetés 135 százaléka.

Danka István (Filozófia és Tudománytörténet Tanszék) oktatója „Ne csak a valódit mondd: valódíts! Trollkodás mint színlelés, látszat és valóságteremtés” címmel tartott szubjektív hangvételű, saját élményeken alapuló előadást a közösségi médiában tapasztalható trollkodás jelenségéről. Ahhoz is adott pár tanácsot, hogy miként érdemes védekezni a trollok ellen (Az előadás diasora itt érhető el.)

Gács Anna, a tanszék docense arról beszélt, hogy a közösségi média könyves diskurzusait (Booktube, Booktok) be lehet-e építeni – és ha igen, hogyan – a magyartanításba a „mindegy, csak olvassanak” hozzáállás jegyében. Beszámolt arról is, hogy kutatások szerint nőtt a felső tagozatosok és a gimnazisták körében azok aránya, akik rendszeresen olvasnak idegen nyelven, ugyanakkor sokkal többen nyilatkoznak úgy, hogy az iskolai kötelező olvasmányok nem keltik fel az érdeklődésüket. (Az előadás diasora itt érhető el.)

Digitális archívumok

Ezután párhuzamos kerekasztal-beszélgetésekre került sor. Az egyaránt a Kommunikáció és Szociológia Tanszéken oktató Szakadát István szociológus, mérnök és Patakfalvi-Czirják Ágnes kultúrakutató, Ecsediné Szabó Krisztina, a Filozófia és Tudománytörténet Tanszék adjunktusa, Zeman Csaba, az Aszódi Evangélikus Petőfi Gimnázium tanára, valamint Daubek Adél, a BME kommunikáció- és médiatudomány mesterképzési szak hallgatója a digitális kompetenciákról beszélgetett, érintve egyebek mellett a Chat GPT és a digitális archívumok jelentőségét.

A digitális eszközök idegennyelv-oktatásban betöltött szerepe volt a téma a Fischer Márta, Wenszky Nóra (BME Idegen Nyelvi Központ), Szabadkai Bernadett (ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola), Hoffmann Borka (kommunikáció- és médiatudomány alapképzési szak) részvételével megtartott vitán, melynek Gács Anna volt. a moderátora. A közreműködők a hallgatósággal együtt jutottak arra, hogy 

a digitális eszközök – és elsősorban az MI – esetében nem a tiltás az adekvát reakció, hanem a nyílt, egyenes beszéd.

A program utolsó részében Janky Béla, a Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője Közösségi oldalak és mentális problémák: vészhelyzet vagy morális pánik? címmel bemutatta a tavaly szeptemberben bevezetett, iskolai mobilhasználattal kapcsolatos szabályozás társadalmi kontextusát. (Az előadás diasora itt érhető el.) Végül Dúll Andrea tartott előadást Digitáliseszköz-világ: rizikóviselkedések és mentális egészség címmel, metaelemzések mentén vizsgálva a közösségi média és a digitáliseszköz-használat diákokra gyakorolt mentális hatásait.

Rektori Kabinet, Kommunikációs Igazgatóság